Sõiduauto kütusekulust ja süsihappegaasi heitmest tarbija teavitamine on kohustuslik olnud juba 2005. aastast, aga tänavu 1. jaanuarist peab igal uuena müüdava auto näidisel olema energiamärgis, mida tuleb automüüjatel iga aasta 1. aprilliks uuendada, teatas keskkonnaministeerium. Energiamärgise info tekitatakse maanteeameti liiklusregistri andmete põhjal ning seda saab luua Maanteeameti kodulehel.

„Energiamärgis, mis on ilmselt paljudele tuttav näiteks kodumasinatelt, on hea abivahend otsustamaks, kas mõni konkreetne auto on ostja jaoks sobiv või mitte. Märgis annab kiirelt ja lihtsalt ülevaate, kas tegemist on ökonoomse sõiduautoga või kütuseröövliga, mis ka keskkonda märkimisväärse jälje maha jätab,“ ütles keskkonnaminister Marko Pomerants.

Kasutatud autode müümisel on energiamärgise kasutamine vabatahtlik.

Sõiduautod on klassidesse jagatud absoluutse süsihappegaasi heitme põhjal ehk madala heitmekogusega auto on olenemata auto tüübist klassis A ja suure heitmekogusega auto klassis G. Energiaklassid on määratud arvestades eri huvigruppide arvamusi, teiste riikide kogemusi, Eesti autoparki ja selle ajaloolist süsihappegaasi heitme muutust ning Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohast uute sõiduautode keskmist süsihappegaasi heitkoguse taset.

Ülemöödunud aastal oli Euroopa Liidu (EL) keskmise uue sõiduauto süsihappegaasi heitmekogus 123 grammi kilomeetri kohta, Eestis oli samal aastal keskmine sõiduauto heitmekogus 140 grammi kilomeetri kohta.

EL on seadnud aastateks 2015-2021 uutele sõiduautodele süsihappegaasi heitmekoguse vähendamise eesmärgid. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohaselt ei tohi läinud aastast alates esmaregistreeritud autode keskmine süsihappegaasi heitmekogus olla rohkem kui 130 grammi süsihappegaasi kilomeetri kohta. See vastab kütusekulule ligikaudu 5,6 liitrit saja 100 kohta bensiinimootori ning 4,9 liitrit 100 kilomeetri kohta diiselmootori korral.

Aastaks 2021 tuleb uute sõiduautode keskmist süsihappegaasi heitmekogust vähendada 95 grammini kilomeetri kohta, mis vastab kütusekulule ligikaudu 4,1 liitrit 100 kilomeetri kohta bensiinimootori ja 3,6 liitrit 100 kilomeetri kohta diiselmootori korral. Eesmärkide täitmisel prognoositakse EL-is vastavalt 18- ja 40-protsendilist süsohappegaasi heitkoguse vähenemist võrreldes aastaga 2007.

BNS