Vastupöördumine on kogunud mitusada toetusallkirja

Jaan Rapp
, tegevtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lüllemäe kooli ümber püsivad pinged.
Lüllemäe kooli ümber püsivad pinged. Foto: Taavi Niittee/Valgamaalane

Karula valla lapsevanemad, elanikud ja Lüllemäe põhikooli vilistlased saatsid avaliku vastulausena Karula vallas asetleidnud lapsevanemate protestiaktsioonile.

Vastulause koostaja Hele Pormeister andis veidi pärast südaööd teada, et 24 tunniga oli pöördumisele kogunenud 220 allkirja. Allakirjutanute seas oli tema sõnul lapsevanemaid 51 -- Lüllemäe põhikoolil on ka kaks lasteaeda --, 36 Lüllemäe põhikooli vilistlast, ülejäänud on Karula valla elanikud.

"See moodustab ligikaudu 25% Karula valla täisealistest elanikest," kinnitas Pormeister.

Ta lisas, et alates tänasest on loodud uus Facebooki lehekülg Tugeva Kooli Toetuseks.

Avalik vastulause protestiaktsiooni korraldajatele ja selles kaasalöövatele osapooltele

Lüllemäe põhikool on senini olnud hea mainega rahulik ja tegus haridusasutus looduskaunis Karulas. Kahjuks oleme täna sattunud olukorda, kus väikese kogukonna sisene ja kontrolli alt väljunud võimutüli on paisunud nii suureks, et üleriigilise meediatähelepanu tõttu on seatud löögi alla nii meie kallid lapsed kui ka kooli ja valla maine tervikuna.

Ootamatu skandaali kekmesse sattumine on paljusid meie hulgast tugevasti šokeerinud. Jääb arusaamatuks, kuidas saab läbirääkimistaktika, milles vastandutakse vallavalitsusele, jõhker teiste lapsevanematega mittearvestav käitumine, sildistav ning solvav suhtlemisstiil, pidev survestamine ning laste ärakasutamine mõjutusvahendina olla efektiivne, et pürgida võrdväärseks koostööpartneriks kellega iganes. Samuti tahaks küsida, mil moel aitab selline tegevus kaasa uue tugeva koolijuhi leidmisele, kogukonnasisesele koostööle ja suuremale kaasatusele?

Alla kirjutanutena juhime tähelepanu järgnevale:

1) Me ei aktsepteeri laste kasutamist mõjutusvahendina oma seisukohtade väljendamisel ja avalikkuse tähelepanu tõmbamisel. Rõhutame, et lapsed on oma vanuse tõttu selles võimutülis kõige haavatavam ja väheminformeeritum osapool, kes on siia kaasatud vastu tahtmist. See on alatu ja julm manipulatsioon kõige nõrgematega.

2) Toetame koolipidaja valitud suunda ja tasakaalustatud dialoogi pidamist. Taunime ründavat ja järeleandmatut suhtlemisstiili, mis ei ole kuigi jätkusuutlik ega sobi kooli. Ka ei ole see just parim eeskuju lastele.

3) Hindame lapsevanemate seniseid kaasarääkimisvõimalusi koolis üsna heaks. Meid on kaasatud läbi hoolekogu, paljusid asju on arutatud koosolekutel (sh arengukava puudutaval arutelul, mis muudeti kahjuks survegrupi poolt palaganiks).

4) Kooli huviharidus on laiapõhjaline. Hetkeseis on 12 toimivat huviringi.

5) Juhime tähelepanu, et protestiaktsiooni algatajateks on kuraditosin perekonda. Proportsionaalselt annab nendest peredest pärit laste hulk välja 1/3 Lüllemäe PK-s käivate laste arvust. Üleriigilises meedias kõigi lapsevanemate ja kogukonna nimel esinemine on eksitav ega ole õigustatud.

6) Inimesed, kes väidetavalt võitlevad kooli hea käekäigu eest on tänaseks nii kooli kui ka kogu valla mainet tervikuna oluliselt kahjustanud. Me ei kiida heaks nende poolt valitud survemeetodeid ja kogukondade vastandamist. See raskendab veelgi koolile hea direktorikandidaadi leidmist ja halvendab koolisisest õhustikku. Taotleme, et koolis valitseks rahulik, sõbralik ja töine meeleolu, mis võimaldaks koolil edukalt täita oma peamist ülesannet: anda tugevat akadeemilist haridust.

7) Kohalik vallavalitsus on olnud vastutulelik. Hirm ja mure väikese maakooli jätkusuutlikkuse pärast tugeva 9-klassilise põhikoolina on mõistetav, kuid alusetute hirmujuttude levitamine meediakampaania raames külvab asjatut segadust ja paanikat.

Sellistel süüdistustel pole alust, kuna vallavalitsus on pikaajaliselt käitunud kooli toetavalt. Arvestades Karula valla eelarvet, on eraldatud suures mahus finantsvahendeid ja võetud isegi laenu, et remontida ruume, toetada huvi- ja sporditegemise võimalusi, ekskursioonidel käimisi jne. Näiteks on käesoleval aastal investeeringuteks kooli ette nähtud üle 50 000 euro. Omavalitsuse esindajad on mitmel korral rõhutanud, et puudub vajadus sulgeda toimivat kooli või kärpida klasside arvu, kui koolis käib piisaval hulgal õpilasi.

On suur vallapoolne vastutulek, et näiteks nelja õpilasega 3ndast ja sama suure õpilaste arvuga 8ndast klassist ei ole tehtud liitklassi. Lõplikku garantiid 9-klassilise põhikoolina säilimisele muidugi ei ole, kuid praegusel juhul on igatahes astutudsamme, et püüda seda võimaldada niikaua kui vähegi võimalik.

8) Oleme mures, et tekkinud õhkkond võib avaldada negatiivset mõju muidu sõbraliku koolipere omavahelistele suhetele, õpetajate motiveeritusele ja kooli tulevikule üldisemalt. Sobimatu sisekliima tõttu võib koolilaste arv hakata kahanema. Milleks rikkuda koolirahu?

9) Kui soovitakse rohkem kaasarääkimisõigust koolile direktori valimisel, siis peaks jagunema proportsionaalselt ka vastutus. Seda ei saa aga nõuda.

10) Survegrupp on end meedias püüdnud esitleda kui lastevanemate demokraatlike õiguste eest võitlevat aktiivi, taotlemaks lastevanematele suuremat kaasarääkimisõigust koolikorralduslikes protsessides.

Kõikjal mainitakse, et soovitakse teha kooli sellega tugevamaks ja paremaks.Tegelikult aga hoopis nõrgestatakse. Kuna puudub tahe ja suutlikkus oma eesmärke arusaadavaks teha ning ei näidata üles koostöömeelsust ja heatahtlikku partnerlust, pole mingit võimalust, et saaksime usaldada selliste survegruppide pädevust oluliste otsuste langetamisel, mis puudutaks meie kõikide lapsi. Eriti maapiirkondades, kus inimesi on vähe.

Jääb selgusetuks, kuidas lihtsalt üks häälekas hulk inimesi, kes soosib alternatiivset lähenemist pedagoogikale, suudaks tagada tugeva hariduse kvaliteedi ja leida peale niisugust jõulist vastandumist toetuspinda ülejäänud kogukonnas. Protestiaktsiooni ajal toimunud kahepäevases alternatiivkoolis puudus järelvalve ja on tõsine mure, kas see ongi suund, kuhu püütakse edaspidi liikuda. Me pole lapsevanematena alternatiivõppe vastu, kuid see võiks tulla kooli kõrvalt lisaõppena, mitte ainsa õppevormina.

Lõpetuseks. Me oleme kohalik kogukond, me pole turistid. Me oleme lapsevanemad, kes tahavad, et me lapsed saaksid rahus õppida ja enda tulevikku ehitada, me ei taha, et nende ees mängitaks mingeid näitemänge ja tehtaks reklaamtrikke, justkui lapsevanemad ja kogukond oleks meie asemel keegi teine.

Me usume oma Lüllemäesse ja oma kooli ja sama usku väärivad ka meie lapsed. Me ei usu neisse, kes seda usku praegu õõnestavad, tüli otsivad ja väidavad, et nende lapsed ei saa kooli minna, sest midagi on lahti kooli kirjavahetusega või et koolil puudub arengukava. Me mäletame, et üks praegustest pahanduse otsijatest oli veel hiljuti ise nende dokumentide eest vastutav.

Tahame rahu ka selleks, et kool ei tõukaks eemale tugevaid direktorikandidaate. Lapsevanemad peavad saama oma lapse hariduse eest otsustada, aga see ei tähenda, et nad tohiksid otsustada teiste eest. Kui kooli lõhutakse ja rahu rikutakse, kannatavad kõik lapsed, nende vanemad ja kogu koolipere tervikuna.

Me pole nõus, et ühist maksuraha hakataks andma teiste arvel kooli nõrgestajatele. Me pole nõus, et lapsevanemad asuksid professionaalsete pedagoogide asemele ja hakkaksid neid käsutama. Me tahame, et kooli hoolekogu ütleks oma arvamuse, kuid et kool jääks iseseisvaks ja õpetaja oleks laste kasvatamisel ja õpetamisel suverään. Palun taastage kooli õpperahu ja ärge laske sisendada lastesse, et kõige tähtsam on protest ja vastasseis.

Ja viimaks jääb ikkagi meie kõikide ühine soov ja mure. Kuidas leida koolile hea juht?

Kasutaksime siinkohal võimalust ja lisaksime päris lõppu pisut teistsuguse töökuulutuse uuele direktorikandidaadile:

Lüllemäe PK otsib endale uut direktorit. Parim kandidaat on tugeva närvikavaga, natuke hull ja hullult tark. Armastab karusid ja lambaid ja arvestab, et mõlemad peavad söönuks saama ja samas ka terveks jääma. Kes ei karda auklikke teid ning käänulisi kurve, isegi mitte haridusmaastikul.

Ta peab olema meisterlik läbirääkija: oskama võrdsetel alustel suhelda nii kohalike karulaste kui naabervalla krattidega, kes aeg-ajalt hambaid näitavad. Olema ekspert sildade ehitamisel - peamiselt inimeste vahele.

Pealekauba antakse koormatäis vastutust, (mitte eriti) jõnk tööandja ning täitsa sõbralikud ja rõõmsameelsed kohalikud elanikud. Lisaks tonnide kaupa maalilisi loodusvaateid Karula kaunitele kuplitele ja võimaluse harrastada ekstreempedagoogikat. Kõik pakkumised teretulnud!

Copy

Märksõnad

Tagasi üles