Maanteeameti Valga bürood ähvardab sulgemine

Liisi Ploom
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
2013. aastal sai maanteeameti Valga büroo endale uue asukoha Tartu tänaval. Seda, kas see sinna ka tulevikus jääb, näitab aeg.
2013. aastal sai maanteeameti Valga büroo endale uue asukoha Tartu tänaval. Seda, kas see sinna ka tulevikus jääb, näitab aeg. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Hiljaaegu sai Valga maavalitsus teate, et maanteeameti Valgas asuva büroo kohal ripub sulgemisoht. Lõplikku otsust pole amet siiski veel teinud.

Teate võimalikest muudatustest sai maavanem Margus Lepik aprillis, kui maanteeameti lõuna regiooni liiklusvaldkonna juht Raimo Ronimois saatis Valga, Põlva ja Jõgeva omavalitsusliitudele ning linnapeadele ja maavanematele märgukirja, milles kutsus üles arutlema ameti teenindusbüroodes osutatavate teenuste ümberkorraldamise üle.

Maavanem avaldas toona heameelt, et neid kaasatakse arutellu. «Meile teadaolevalt vastati, et ARKide kaotamine pole mõistlik. Ühtlasi jäi Valga maavalitsus ootama ka ametlikku kirja või ministeeriumi pöördumist. Ametlikku kirja meile saadetud ei ole ja ametlikku arvamust küsitud samuti pole,» sõnas maavalitsuse avalike suhete juht Kaja Mõts.

Maavanem ei toeta büroo sulgemist

«Haldus- ja riigireform on käivitatud ja muutused oodatud. Seda ei vaidlusta vist enam keegi. Muudatusi, eriti mis puudutavad avalike teenuste kättesaadavust maakonnakeskustes ja maakondades laiemalt, tuleb kaaluda ja läbi viia tervikpildist lähtuvalt,» sõnas Lepik, viidates olukorrale üle Eesti. Maanteeameti büroo sulgemist Valgas maavanem ei toeta, sest otsus on liiga ennatlik.

«Olen ise korduvalt rõhutanud vajadust külmutada valdkondlikud reformid seni, kuni on läbi viidud haldusreform, tehtud riigiaudit ja kokku lepitud, millised ja mis mahus teenused maakondadesse jäävad,» sõnas Lepik. «Võimalik, et avalikke teenuseid on edaspidi mõttekas pakkuda koos, näiteks riigimaja kaudu,» pakkus maavanem üht võimalust.

«Riigimaja on praegu ka ainuke variant, mida saame omalt poolt välja pakkuda, kuigi arvestades teenuse spetsiifilisust see eriti ei aita. Põhiline, et umbes 8000 büroo külastajat aastas peavad nüüd minema Tartu või Võrru. Usun, et maanteeameti plaan, et 50 protsenti külastajatest hakkab kasutama e-teenuseid, Valgamaa tingimustes ei täitu,» tõdes Lepik.

Kärpekava tuleb ülevalt poolt

Valitsus on otsustanud, et riigisektoris töötavate inimeste arv peab vähenema kooskõlas elanikkonna arvuga, see tähendab 700 töötaja võrra aastas. «Need 700 on valitsuskabineti otsusega jagatud ministeeriumide haldusalade vahel. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalas tuleb igal aastal vähendada 50 töötajat,» selgitas ministeeriumi avalike suhete osakonna nõunik Mihkel Loide.

«Iga haldusala asutus ning ministeerium otsib võimalusi töötajate arvu vähendamiseks, tehes ümberkorraldusi. Kindlasti ei vähenda me igal aastal täpselt 50 töötajat, vaid vähendamised jagunevad asutuste vahel erinevalt vastavalt sellele, kuidas muudatusi ellu viiakse,» lisas ta.

Seetõttu väheneb mõne asutuse töötajaskond rohkem kui teiste oma ja mõne oma ei vähene üldse. «Järgmisel aastal võib olukord olla jälle vastupidine – sõltuvalt sellest, kuidas ümberkorraldused edenevad,» selgitas Loide.

Maanteeamet plaanib tänavu üle vaadata kogu oma teeninduskanalite võrgustiku. «Arutelu teenindusbüroode reformimise osas käib, aga lõplikku otsust ei ole veel vastu võetud,» sõnas ameti peadirektori asetäitja liiklusohutuse ja ühistranspordi alal Meelis Telliskivi.

Otsust pole veel tehtud

Seega on tema sõnul ennatlik anda infot konkreetsete büroode sulgemise kohta.

«Büroode külastatavuse ja toimingute arvud näitavad viimaste aastate jooksul jätkuvalt langust. Aeg on meie kõigi kalleim ressurss,» sõnas Telliskivi. «Oleme loonud e-teeninduse ja arvame, et teenuste teostamine seal kiirelt ja mugavalt annab võimaluse väärtusi luua mujal. Arvud näitavad, et üldine e-teeninduse külastatavus oli eelmisel aastal 44 ja lubade vahetamisel 57,9 protsenti. Uusi teenuseid üha lisandub.»

Praegu saab Telliskivi sõnul e-teeninduse kaudu osta ja müüa autot, lisada kasutajaid, tellida registreerimise ja duplikaatmärki, taotleda juhilubasid, juhendaja tunnistust, registreeruda eksamitele. «Uued dokumendid saadetakse soovitud aadressile postiga. Juhul kui isik müüb oma sõiduki, on võimalik seda teha müügilepingu alusel ja edasise vormistamisega tegeleb juba ostja.»

Tavaklient puutub kokku maanteeameti avalike teenustega kord nelja aasta jooksul. «Milline iganes otsus tuleb, peab see olema nii põhjendatud kui ka piisavalt selgitatud. Praegu võtame endale aja olukorda analüüsida, teha seda võimalikult kiretult ja silmas pidades kõikide huve nii palju, kui see on otstarbekas,» kinnitas Telliskivi.

Mis saab edasi?

Läbi on käinud plaane Valga, Võru, Põlva ja Jõgeva büroode sulgemise kohta. «Täpsem büroode võrgustik ja teenuste osutamise asukohad selguvad pärast otsuse vastuvõtmist. Võru büroo sulgemine pole arutelu all olnud,» kinnitas maanteeameti klienditeenindusjuht Anne Nurmik. Büroode külastatavust kommenteerides tõdes Nurmik, et suvel on külastajaid rohkem, talvel ja sügisel vähem.

Maanteeameti büroo igapäevatööga on seotud ka kohalikud ettevõtted, kes pakuvad sõiduõpet.

«Kuulduste järgi peaksid isegi pärast Valga büroo võimalikku sulgemist sõidueksamid toimuma Valgas ja neid viivad läbi  külaliseksamineerijad,» sõnas OÜ Kursus & KO juhataja Jüri Kirsimäe. «Sel juhul see meid ei mõjuta. Kui aga tahetakse viia ka sõidueksamid Tartu, siis loomulikult mõjutab, sest osa õppesõite peab siis tegema seal ja seega ilmselt kallineb ka kursusetasu,» lisas Kirsimäe.

"Loomulikult mõjutab Valga büroo sulgemine meie autokooli tööd," kinnitas OÜ Valga Makd juhatuse liige Asso Altosaar. "Kui eksameid tuleks õpilastel sooritada näiteks Tartus, eeldab see ka osaliselt õppesõitude läbiviimist Tartus. See omakorda tõstaks tunduvalt koolituskulusid, mis meie madala sissetulekuga inimestele muudaks juhilubade saamise raskeks. Samuti muutuks keerulisemaks ja ajakulukamaks kõik sõidukitega teostatavad toimingud. Kõiki asju pole võimalik interneti teel teostada," lisas Altosaar.

Ka transpordiettevõtte A.Karuse juhataja Allain Karuse tõdes, et on kuulnud taolistest juttudest. "Laiemalt vaadates on taoline Valga hääbumine meie kohalike poliitikute tegevusetuse tulemus."

Karuse sõnul tekitab probleeme, et tihtipeale kiputakse tegusid tegema ainult suuga, kuid kaugemale sellest ei jõuta. Samuti ei hooli tema hinnnagul keegi kohalike inimeste heaolust.

"ARKi büroo sulgemine lõpetab automaatselt automüügiga tegelevate firmade tegevuse Valgas. Miks peaks inimene Valgast auto ostma, kui sellega pole võimalik Valgast ära sõita?" küsis Karuse. 

"Enamusel müügiautodel pole ostes Eesti dokumente ja numbrit. Teine probleem puudutab juhilubade vahetust, autojuhi kutsetunnistuste, ADR tunnistuste ja taoliste dokumentide väljastamisi. Kohalikel tuleb ilmselt tihedamini Tartu ARKis käima hakata. Ise elan juba mõnda aega Tartus ja ilmselt tuleb ka firma A.Karuse varsti Tartu poole üle kolida, sest siin ei muutu midagi paremuse poole," tõdes Karuse.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles