Maanteedele tulevad keskpiirded ja kummipostid

Jaan Rapp
, tegevtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fotol Tallinna ringtee.
Fotol Tallinna ringtee. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Uute liiklusohutust tõstvate lahendustena võtab maanteeamet Eestis maanteel kasutusele keskpiirded ja kummipostid.

Meetmed on otseselt seotud hiljuti vastu võetud rahvusliku liiklusohutusprogrammi eesmärgiga vähendada raskeid liiklusõnnetusi.

«Eesmärk on muuta teede liikluskorraldus selliseks, et ära hoida eksimusi möödasõidul või vastassuuna sõidurajale kaldumist ning eksimuse korral oleksid sellega kaasnevad kahjud võimalikult väikesed,» selgitas liikluskorralduse osakonna juhataja Jaan Tarmak.

«Suure liiklussageduse ja maanteekiiruste juures kaasnevad laupkokkupõrgetega väga sageli rasked tagajärjed. Suure liiklussagedusega 1+1 sõiduradadega maantee on üks kõige ohtlikum maantee liik ning vigastatutega õnnetuste arv põhimaanteedel kasvas eelmisel aastal,» selgitas ta.

Ohutu liikluskeskkonna kujundamisel arvestab maanteeamet liiklejapoolsete vigade tekkimise võimalusega, et vältida tervisekahjustust ja inimelu kaotust ka siis, kui liikleja teeb vea või eirab reegleid.

Sel aastal alustab maanteeamet keskpiirdega eraldatud teelõikude rajamist. Tegemist on siinsetel teedel uudse liikluslahendusega, millega eraldatakse teelõiguti vastassuunalised liiklusvood üksteisest jäiga põrkepiirdega. Esimene 2+1 sõidurajale paigaldatud keskpiire tuleb Tallinn-Pärnu-Ikla maanteele lõigule Nurme sillast Jänesselja ringini.

Kuigi varem on keskpiirdeid kasutatud peamiselt 2+2 sõiduradade eraldamiseks, saab antud lahendust kasutada nii 2+1 kui ka 1+1 sõiduradade liikluskorralduse parendamiseks.

"Võttes kasutusele keskpiirded, loome erilahendused ristmikele, bussipeatustele ja mahasõitudele. Samuti rajame hädapeatumist võimaldavad taskud," lisas Tarmak.

Lisaks plaanib maanteeamet rajada 1+1 sõiduradadega maanteedel kummipostidega möödasõidukeelualaga katselised teelõigud. Liikluskorralduslikult on see sarnane keskpiirdega lahendusega, mis välistab möödasõidu teelõigul. Painduvad postid mõjuvad tähelepanu äratava meetmena ning amet prognoosib, et need omavad olulist mõju keelatud möödasõitude ärahoidmisel.

Painduva kummiposti kaitseomadused ei ole aga samaväärsed keskpiirdega. Samas on selle lahenduse eelis võimalus seisvast – näiteks hädapeatunud – sõidukist mööduda ning ristmikud ja mahasõidud ei nõua erilahendusi.

Kummipostide kasutuselevõtuga prognoositakse inimvigastustega õnnetuste vähenemist kuni 30% just vastassuunas liikujaga kokkupõrgete ära hoidmise tulemusel.

Kummiposte on seni kasutatud lühematel lõikudel, näiteks paigaldati 2016. aastal Järva-Jaani asulas 50meetrisele lõigule sõidu- ja kõnnitee eraldamiseks. Sel aastal paigaldatakse Tallinna–Narva maanteel Aaspere–Haljala lõigule need sõidutee keskele.

Maanteelõigud valiti eelnevalt teostatud analüüsi põhjal lähtudes sõidukite laupkokkupõrgete arvust ning liiklusõnnetuste tõenäosust suurendavatest teguritest nagu suur liiklussagedus ja lauged kurvid.

Skandinaaviamaades kasutatakse sõidusuundi eraldavaid põrkepiirdeid juba pikka aega ning nende liiklusohutusealane kasutegur on tõestatud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles